Erasmus+ Rumunia

era

W dniach 27 marca do 2 kwietnia tego roku młodzież z naszej szkoły wyruszyła w podróż do Rumunii w ramach międzynarodowego projektu Erasmus+. Przez pięć dni byliśmy goszczeni przez naszych partnerów w Sîngeorz-Bai. Mieliśmy okazję zwiedzić samo miasteczko, a także jego bliższe i dalsze okolice. Udało Nam się poznać zmagania naszych przyjaciół na drodze demokratycznego rozwoju.  Zawarliśmy wiele nowych znajomości i zgromadziliśmy masę wspomnień. Oto krótki opis Naszej wizyty.

Wtorek

Po ciężkiej kilkunastogodzinnej podróży z Polski do Rumunii, nasza grupa wraz z uczniami z I LO im. Jana Długosza z Nowego Sącza zakwaterowała się w Ekumenicznym Centrum Młodzieżowym w Sîngeorz-Bai. Następnego dnia rano udaliśmy się do szkoły. Wszystkich gości uroczyście przywitał Burmistrz wraz z tutejszymi uczniami i nauczycielami w sali gimnastycznej. Przedstawili nam układy taneczne w czym jeden prezentował stroje regionalne. Po tym wszystkim zostaliśmy podzieleni na grupy i zwiedzaliśmy budynki szkolne. Zaskoczyło nas to, jak bardzo różnią się warunki panujące tutaj a u nas w Polsce. Uczniowie tutejszej szkoły przedstawili prezentacje na temat historii kraju oraz wyjątkowe miejsca które można to zobaczyć.

Po obiedzie wyszliśmy na spacer gdzie udało nam się zobaczyć Hotel Hebe (uzdrowisko to stoi nieużywane od wielu lat, choć mogłoby pomieścić 900 gości). Powodem tego jest brak kontaktu z właścicielem nieruchomości. Takich przypadków jest tutaj o wiele więcej oraz napić się z trzech miejscowych Pijalni wód mineralnych. Gdy wróciliśmy do Centrum Młodzieżowego odbyły się tam warsztaty przedsiębiorczości. Metodą SWOT uczniowie w grupach opracowywali jak pomóc w rozwojowi uzdrowiska. Uczniowie oglądający daną prezentacje mogli wcielić się w role jury i przyznawać punkty od 1-10.

Arkadiusz Gruca, Albert Maślanka, Oktawian Sawicki

Środa

W drugim dniu przedsiębiorczości odwiedziliśmy fabrykę drewna FRASINUL założoną w 2010 roku w Ilva-Mica. Fabryka ta działa w specyficzny sposób poddając obróbce tylko​ drewno jaworowe. Przedsiębiorstwo zatrudnia ok. 150 pracowników i naszym zdaniem słabo stosuje się do zasad BHP. FRASINUL obecnie współpracuje z Chinami eksportując swoje wyroby w różne rejony tego kraju.

Następnie w celu porównania funkcjonowania dwóch przedsiębiorstw udaliśmy się do Lunca Ilvei odwiedzić MIS GRUP, która zatrudnia ok. 800 pracowników. Fabryka jest wysoce zmechanizowana i wykorzystuje wszystkie wytworzone odpadki.

Po powrocie z fabryk rozpoczęły się warsztaty w szkole w Sîngeorz-Bai, gdzie Nasi przyjaciele z Rumunii przedstawili Nam swoje małe przedsiębiorstwa i ich osiągnięcia. Potem podzieliliśmy się na grupy, w których tworzyliśmy biznesplan własnej firmy.

Po skończonych zajęciach odwiedziliśmy Muzeum Sztuki Współczesnej, w którym dzieła powstały z przedmiotów codziennego użytku i dotyczyły różnorodnych tematyk.

Dzień zakończyliśmy nauką tradycyjnego tańca ludowego Rumunii, który ku naszemu zdumieniu okazał się bardzo żwawy i skoczny, ale niektóre jego elementy były zbyt skomplikowane. Uczniowie naszej szkoły świetnie się bawili ucząc się innej kultury. W zamian postanowiliśmy nauczyć ich kilku popularnych, ale prostych kroków do melodii takich jak np. ,,Kaczuchy” lub ,,Taniec Belgijski”. Rozstaliśmy się w miłej atmosferze z nadzieją, że uda nam się powtórzyć takie spotkanie.

Ewelina Biel, Marta Franczyk, Katarzyna Grybel

Czwartek

Trzeciego dnia wybraliśmy się do Singhetu Marmatiei zwiedzić muzeum Ofiar Reżimu Socjalistycznej Rumunii. Było to autentyczne więzienie gdzie przetrzymywany był Iliu Maniu, który był bardzo ważna postacią przyczyniającą się do znacznych zmian polityki w Rumunii. Udało nam się poczuć i zobaczyć na własne oczy w jakich warunkach byli przetrzymywani więźniowie. Wszyscy na czas odwiedzania cel oraz wybiegu dla zatrzymanych pogrążyliśmy się w totalnej ciszy z całkowitym szacunkiem dla zamordowanych. Zdarzały się momenty gdzie mogła pojawić się łza w oku.

Następnie wybraliśmy się do restauracji nieopodal danego więzienia. Na nowo odbudowani i pełni energii po zjedzeniu obiadu otrzymaliśmy 30 minut na kupno różnorakich pamiątek bądź spędzenie wolnego czasu z nowo poznanymi uczniami uczestniczącymi w projekcie.

Po upływie wolnego czasu pojechaliśmy do miasteczka Sapanta, zobaczyć tak zwany „wesoły cmentarz”. Było to wyjątkowe miejsce ponieważ znajdowały się tam barwne nagrobki na których były widoczne obrazki przedstawiające historię osoby oraz krótki jej opis. Można było usłyszeć różne opinię na tego miejsca. Na niektórych zrobiło to wrażenie lecz znalazły się osoby które miały odmienne zdanie. Otrzymaliśmy czas by rozglądać się wokół tego miejsca oraz poznać dokładne okoliczności śmierci tych ludzi. Mieliśmy też okazję zobaczyć kościół który był bardzo bogato ozdobiony w różne obrazy czy kolorowe mozaiki. Ten widok tak zdobionej budowli na pewno zostanie nam na długo w pamięci

Arkadiusz Gruca, Albert Maślanka, Oktawian Sawicki

Piątek

Czwarty dzień minął nam pod hasłem demokracji. Po śniadaniu wyruszyliśmy do Bystrzcy z wizytą w instytucji demokratycznej jaką była siedziba władz powiatu. Spotkaliśmy się z lokalnymi władzami które opowiedziały Nam o swojej działalności oraz odpowiedziały na nurtujące nas pytania o reformie systemu edukacji w Rumunii.

Następnie udaliśmy się do „Silversmith Museum”, gdzie podziwialiśmy sztukę z przełomu XVIII i XIX wieku. Pozytywnie zaskoczyły nas znajdujące się tam niemieckie wydania dzieł polskich autorów m.in. Sienkiewicza i Słowackiego.

Na lunch udaliśmy się do fantastycznego hotelu „Castle Dracula”. Spędziliśmy miło wolny czas, kupiliśmy pamiątki oraz podziwialiśmy piękny krajobraz przełęczy Borgo. Wieczorem pożegnaliśmy naszych przyjaciół z Norwegii oraz obejrzeliśmy imponującą część artystyczną. Był to kolejny udany dzień naszego pobytu.

Magdalena Krawczyk, Oliwia Nawrot, Gabriela Węgrzyn

Sobota

Ostatniego dnia wycieczki wróciliśmy do Bystrzycy aby zwiedzić klimatyczne stare miasto. Udało nam sie wspiąć na starą kościelną wieże z której rozpościerał się przepiękny widok na całe miasto. Po sycącym obiedzie poszliśmy zakupić regionalne produkty i pamiątki dla naszych rodzin. Po powrocie do hotelu ostatni wieczór spędziliśmy żegnając sie z naszymi gospodarzami.

Marcin Kulig, Sławomir Magdziak, Mariusz Szymczyk

Międzynarodowy projekt Erasmus+

„No Frontiers in Education”-pobyt w Rumunii

W dniach 1 do 4 czerwca dyrektorzy i nauczyciele Zespołu Szkół Ponadgimnazalnych im. Jana Pawła II w Krynicy- Zdroju, I Liceum im. Jana Długosza z Nowego Sącza oraz przedstawiciele Urzędu  Miasta w Nowym Sączu gościli w  Rumunii w ramach międzynarodowego projektu Erasmus+  „No Frontiers in Education” .

Wyjazd miał charakter oficjalny i był podsumowaniem rezultatów projektu.

Pierwsze spotkanie z rumuńskimi partnerami odbyło się w piątek 2 czerwca w hotelu Hebe w mieście Sîngeorz-Bai. W trakcie konferencji koordynatorzy projektu przedstawili szczegółowe sprawozdanie z realizacji wszystkich inicjatyw związanych z projektem oraz zaprezentowali materialne efekty działań poszczególnych partnerów :Polski , Rumunii i Norwegii. Były to : książka z konspektami lekcyjnymi dotyczącymi demokracji , demokratycznych przemian ,  historii przedsiębiorczości , rozwoju ekonomicznego w krajach postkomunistycznych i aktywnego obywatelstwa , broszura informacyjna opisująca przebieg projektu , prezentująca poszczególne wyjazdy oraz płytka z prezentacjami multimedialnymi.

W drugim dniu pobytu delegacja polska miała możliwość zwiedzenia kopalni soli Salina Turda i miasta Cluj Napoca, a w nim instytucji związanych z demokracją .