Program wychowawczy

PROGRAM WYCHOWAWCZY

Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Krynicy-Zdroju

im. Jana Pawła II w Krynicy-Zdroju

Ludzkość powinna dać dziecku to co ma najlepszego”

Wizja wychowawcza szkoły

Nasza szkoła jest:

  • demokratyczna

  • bezpieczna

  • przyjazna

  • umożliwiająca uczniowi wszechstronny rozwój i funkcjonowanie we współczesnym świecie, a także w różnego typu wspólnotach (rodzinnej, środowiskowej, etnicznej i religijnej)

  • kontynuująca najszlachetniejsze, sprawdzone tradycje, w których będzie miejsce dla tolerancji, kultu nauki, wysokich wymagań oraz wzajemnego szacunku.

Wraz z młodzieżą wierzymy, iż wprowadzenie wypracowanych wspólnie zasad przyczyni się do stworzenia w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych atmosfery wzajemnej życzliwości i przyjaźni połączonej jednocześnie z konsekwencją wymagań.

Model absolwenta Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych

Chcemy aby absolwenci:

  • byli członkami prawdziwej elity społecznej,

  • posiadali umiejętność komunikowania się z ludźmi,

  • byli wrażliwi na potrzeby i krzywdę innych,

  • byli uczciwi, prawi i mieli szacunek wobec siebie oraz innych,

  • akceptowali siebie mając świadomość swoich mocnych i słabych stron,

  • posiadali wiedzę i umiejętności dokonywania mądrych wyborów,

  • dokonywali wyboru właściwej dla Siebie drogi kształcenia,

  • posiadali umiejętność współdziałania i współtworzenia, byli odpowiedzialni za siebie i innych,

  • dokonywali wyborów światopoglądowych, a zwłaszcza etycznych w życiu osobistym i społecznym,

  • samodzielnie poszukiwali własnej ścieżki życiowej,

  • ponosili odpowiedzialność za swoje postępowanie,

  • mieli szacunek dla rodziny i mieli świadomość, że jest ona najważniejsza dla prawidłowego rozwoju,

  • kreowali wzorce postaw dla całego społeczeństwa,

  • rozumieli i akceptowali różnice między ludźmi i ze zrozumieniem traktowali różnice wynikające z odmienności kulturowej i religijnej,

  • byli wrażliwi na otaczającą przyrodę i piękno natury,

  • rozumieli właściwie demokrację, tolerancję i wolność,

  • odpowiedzialnie funkcjonowali w demokratycznym społeczeństwie,

  • znali i szanowali historię, kulturę i tradycję narodową z jej regionalnym bogactwem

  • kierowali się wartościami patriotycznymi,

  • byli ciekawi świata i gotowi stale rozszerzać swoją wiedzę,

  • umiejętnie realizowali wytyczone cele poprzez rzetelną pracę,

  • posiadali schierarchizowany system wartości,

  • umieli docenić wartość pracy.

Zadania ogólne

  1. Kształtowanie tożsamości narodowej w aspekcie tożsamości regionalnej

  2. Kształtowanie poczucia własnej wartości

  3. Rozwijanie samorządności i odpowiedzialności

  4. Wdrażanie do przestrzegania norm społecznych

  5. Przygotowanie do życia w zmieniającej się rzeczywistości

  6. Wdrażanie do zdrowego trybu życia

  7. Zapewnienie opieki psychologiczno-pedagogicznej

  8. Angażowanie rodziców w pracę szkoły

Cele operacyjne i działania

  1. Kształtowanie tożsamości narodowej w aspekcie tożsamości regionalnej

Cele:

Uczeń:

  • zna historie i dorobek szkoły,

  • potrafi zaprezentować sylwetkę patrona,

  • zna dorobek i dziedzictwo kulturowe swego regionu,

  • potrafi zareklamować swoją miejscowość, region,

  • potrafi okazać szacunek symbolom narodowym w różnych sytuacjach,

  • potrafi identyfikować się z grupą, szkołą, miejscowością, krajem w kontekście członkostwa Polski w Unii Europejskiej.

Działania:

  • lekcje poświęcone historii patrona oraz szkoły,

  • Rajd o Puchar im. Jana Pawła II,

  • Wieczerza Wigilijna,

  • Święto szkoły – kultywowanie tradycji,

  • spotkania z ciekawymi ludźmi, absolwentami szkoły,

  • organizowanie konkursów: wiedzy, plastycznego, poetyckiego, o patronie szkoły,

  • organizowanie imprez związanych ze świętami narodowymi w ramach współpracy ze środowiskiem,

  • organizowanie wycieczek śladami patrona,

  • organizowanie konkursów, szopek z elementami wiedzy o regionie,

  • wycieczki do muzeów, skansenu, miejsc pamięci narodowej (relacje np. w formie plakatu)

  • zorganizowanie Klubu Europejskiego, prezentacja dorobku ojczyzny na tle innych krajów unijnych

  • współpraca ze szkołami krajów Unii Europejskiej (Amersham, Grafenau/Waldkirchen, Lipany)

  1. Kształtowanie poczucia własnej wartości

Cele:

Uczeń:

  • potrafi dokonać autoprezentacji,

  • potrafi wyrazić własną opinię,

  • potrafi uzasadnić własne zdanie,

  • potrafi przyznać się do błędu,

  • potrafi przeciwstawić się presji grupy,

  • umie odróżnić dobro od zła,

  • umie podejmować właściwe decyzje,

  • w sytuacjach trudnych, potrafi stanąć w obronie słabszych,

  • potrafi planować i organizować czas wolny,

  • potrafi pytać w sytuacjach dla siebie niejasnych.

Działania:

  • godziny do dyspozycji wychowawcy klasowego,

  • zajęcia integracyjne dla klas pierwszych,

  • lekcje religii,

  • zajęcia z pedagogiem szkolnym dla osób mających trudności z przystosowaniem się do grupy (uczenie komunikacji i asertywności),

  • zajęcia poświęcone sztuce uczenia się, spędzania wolnego czasu (praca w grupach),

  • praca Grupy Liderów promujących zdrowy styl życia.

  1. Rozwijanie samorządności i odpowiedzialności

Cele:

Uczeń:

  • potrafi reprezentować szkołę na zewnątrz,

  • potrafi szanować mienie klasy, szkoły, a także własne

  • umie organizować sobie czas wolny,

  • potrafi współdziałać i współpracować w grupie,

  • potrafi być odpowiedzialny za swoje czyny,

  • potrafi być konsekwentny w działaniach,

  • umie brać aktywny udział w życiu szkoły i środowiska.

Działania:

  • lekcje poświęcone historii i tradycji szkoły (kroniki, wystawy),

  • konkurs znajomości historii szkoły i jej patrona,

  • udział w dekorowaniu klasy, odświeżaniu i malowaniu,

  • prowadzenie kącika bibliotecznego, gromadzenie literatury,

  • zajęcia poświęcone sztuce uczenia się, organizowanie czasu wolnego,

  • stworzenie Kół zainteresowań (j. obce, informatyka, Grupa Liderów, potkania z wybitnymi ludźmi kultury, nauki, polityki oraz życia społecznego)

  • promowanie uczniów zdolnych, mających duże osiągnięcia naukowe, sportowe i kulturalne,

  • udział w Festiwalu Młodych Talentów,

  • zajęcia artystyczne, koło dramatyczne, dyskoteki i zabawy kulturalne,

  • praca w samorządzie klasowym, szkolnym (zaproszenie na zebrania dyrekcji, wychowawcy i rodziców),

  • inspirowanie ekspresji plastycznej – konkurs plastyczny,

  • udział młodzieży w szkolnym PCK i angażowanie się w działania Wolontariatu szkolnego

  1. Wdrażanie do przestrzegania norm społecznych

Cele:

Uczeń:

  • umie odróżnić dobro od zła,

  • zna ogólnoludzkie normy etyczne,

  • umie okazać szacunek nauczycielom, rodzicom i rówieśnikom,

  • szanuje godność własną i innych osób,

  • szanuje otaczającą go przyrodę,

  • przestrzega zasad kultury osobistej,

  • umie okazywać szacunek dla świata zwierzęcego – nie traktuje go przedmiotowo,

  • potrafi przestrzegać ustaleń władz szkolnych z jednoczesną umiejętnością negocjacji

i dyskusji,

  • potrafi w sposób samodzielny dążyć do dobra zarówno w wymiarze indywidualnym,

jak i społecznym.

Działania:

  • lekcje wychowawcze,

  • zajęcia „Wychowanie do życia w rodzinie”,

  • lekcje WOS, historia, literatura, religia/etyka,

  • Samorząd Szkolny (praca na rzecz Szkoły i innych),

  • Grupa Młodzieżowych Liderów Promocji Zdrowia (praca na rzecz innych),

  • zajęcia i obozy integracyjne, wycieczki,

  • udział w tworzeniu Programu Wychowawczego Szkoły,

  • spotkania młodzieży z dyrekcją szkoły,

  • odbywanie spotkań z rodzicami (cykl warsztatów tzw. pedagogiczno-wychowawczych),

  • lekcje biologii, wspólne wyjścia na ścieżki ekologiczne, wycieczki, udział w ogólnopolskich akcjach ekologicznych, uczestnictwo w pracach Klubu Ekologicznego.

  1. Przygotowanie do życia w zmieniającej się rzeczywistości

Cele:

Uczeń:

  • zna potrzeby rynku,

  • umie korzystać z różnych źródeł informacji,

  • potrafi wybrać odpowiednią dla siebie ofertę kształcenia,

  • potrafi zaplanować swój dzień,

  • potrafi krytycznie ocenić oddziaływania mediów.

Działania:

  • lekcje WOS, podstawy przedsiębiorczości,

  • udział młodzieży w Ogólnopolskim Dniu Przedsiębiorczości,

  • lekcje poświęcone preorientacji zawodowej,

  • spotkania z udziałem osób reprezentujących różne grupy zawodowe, absolwentów Zespołu Szkół Zawodowych i Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych,

  • zajęcia w centrum informacji zawodowej,

  • nauka planowania pracy na godzinach wychowawczych,

  • uczenie się korzystania z informacji naukowych i medialnych (zajęcia informatyki)

  1. Wdrażanie do zdrowego trybu życia

Cele:

Uczeń:

  • rozumie co to znaczy zdrowy styl życia,

  • potrafi korzystać z ofert promujących zdrowy styl życia,

  • potrafi podejmować wybory sprzyjające zachowaniu szeroko pojętego zdrowia,

  • świadomie potrafi wybrać odpowiednie wzorce konsumpcyjne.

Działania:

  • spotkanie z pracownikami służby zdrowia,

  • godziny wychowawcze – uzależnienia, AIDS, spotkania z pracownikami MONARU, Punkt Interwencji Kryzysowej,

  • działalność organizacji szkolnej PCK

  • dbałość o sprawność fizyczną i zdrowie na lekcjach, a także zajęciach pozalekcyjnych,

  • zdrowe żywienie,

  • organizowanie rajdów, wycieczek i konkursów,

  • pedagogizacja rodziców,

  • grupa Młodzieżowych Liderów Promocji Zdrowia,

  • organizacja tygodnia ekologicznego,

  • spotkania z pedagogiem, psychologiem i lekarzem,

  • zapoznanie się ze środowiskiem ucznia,

  • analiza kart zdrowia,

  • zajęcia sportowe, rekreacyjne, pływanie, kurs tańca towarzyskiego

  • udział w Rajdzie Szkolnym

  1. Zapewnienie opieki psychologiczno-pedagogicznej

Cele:

Uczeń:

  • umie zastosować zdobyte wiadomości i umiejętności w sytuacjach problemowych,

  • potrafi znaleźć się w sytuacji dla siebie trudnej,

  • potrafi wyrazić własną opinię,

  • potrafi w sposób konstruktywny rozwiązać swoje problemy,

  • potrafi zapobiegać niebezpieczeństwu i sytuacjom konfliktowym,

  • umie porozumiewać się z rodzicami, rodzeństwem i rówieśnikami,

  • potrafi nawiązywać dialog z dyrekcją, wychowawcą, nauczycielami, a także pracownikami administracji i obsługi,

  • potrafi przeciwstawić się presji grupy.

Działania:

  • przygotowanie interesujących spotkań z rodzicami z udziałem samorządu klasowego,

  • przygotowanie spotkań na aktualne tematy z dziedziny profilaktyki (narkotyki, sekty, subkultury itd.)

  • usprawnienie kontaktów w wypadkach konfliktów o różnym charakterze: szkoła – dom-uczeń – środowisko,

  • praca pedagoga szkolnego (diagnozowanie, zapobieganie, niwelowanie przypadków zagrożeń i niedostosowania społecznego),

  • obozy i zajęcia integracyjne,

  • współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, MONAR-em, Punktem Interwencji Kryzysowej, Policją, Sądem i Wydziałem Oświaty,

  • praca z uczniem zdolnym,

  • zapewnienie młodzieży indywidualnego toku nauczania,

  • pomoc uczniom słabszym – zajęcia wyrównawcze,

  • zajęcia przygotowujące do życia w rodzinie.

  1. Angażowanie rodziców w pracę szkoły

Cele:

Rodzice:

  • współuczestniczą w opracowywaniu dokumentów szkolnych,

  • potrafią być współgospodarzami klasy i szkoły,

  • potrafią zaangażować się w problemy klasowe (pomoc finansowa ubogim, remont klasy, dekoracja)

  • potrafią współorganizować akcje i imprezy o charakterze charytatywnym na rzecz młodzieży szkolnej,

  • potrafią sprawnie kontaktować się (kwestia skuteczności) w przypadku konfliktów o różnym charakterze na linii: szkoła – dom – uczeń – środowisko.

Działania:

  • spotkania z rodzicami (pedagogizacja rodziców),

  • uczestnictwo w imprezach klasowych, szkolnych oraz wycieczkach,

  • interesujące spotkania wywiadowcze, wzbogacone o spotkania z samorządem klasowym, a także szkolnym,

  • pomoc rodzicowi w sytuacjach trudnych i kryzysowych,

  • wymiana numerów telefonicznych i adresów między rodzicami danej klasy,

  • wspólne ognisko (rodzice, uczniowie, wychowawca oraz zespół uczący),

  • włączenie rodziców w tworzenie planu pracy klasy (sesje plakatowe, dyskusje itd.),

  • spotkania Trójek Klasowych Rodziców z dyrekcją i rodzicami uczniów innych klas (wymiana doświadczeń, wspólne przedsięwzięcia).

Podstawa prawna

  • Ustawa z 20 lutego 2015r o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw,

  • Zredagowano w oparciu o Ustawę o Systemie Oświaty z dnia 07 września 1991r
    z późniejszymi zmianami,

  • Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013r w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach
    i placówkach,

  • Podstawy prawne – Konstytucja RP,

  • Konwencja o Prawach Dziecka,