Projekty

erasmus-plus_Logo

era

RELACJA Z REALIZACJI POSZCZEGÓLNYCH ETAPÓW PROJEKTÓW

W sobotę 24 września 2016 roku uczestnicy Projektu Erasmus+ „No Frontiers in Education” przenieśli się do Oświęcimia, gdzie uczestniczyli w zwiedzaniu Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu – byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady. Pobyt podzielono na dwie części. Pierwsza to zwiedzanie obozu w towarzystwie przewodnika, druga – udział w warsztatach poświęconych dzieciom – najmłodszym ofiarom Auschwitz. Zajęcia przygotowali i prowadzili pracownicy Muzeum.

Dla wielu z nas pobyt w Oświęcimiu-Brzezince stał się ogromnym przeżyciem, cennym doświadczeniem, okazją do wielu przemyśleń i rozmów.

Po południu przewieźliśmy naszych gości z Rumunii i Norwegii do Krakowa, gdzie pozostaną do poniedziałku relaksując się atmosferą miasta. To jednocześnie czas pożegnań i powrotu do domu. Do zobaczenia!


Piątek 23 września 2016 roku to drugi dzień pobytu uczniów ZSP im. Jana Pawła II w Nowym Sączu. Spotkanie zainaugurowało zwiedzanie Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Jana Długosza w Nowym Sączu w towarzystwie innych uczestników Projektu Erasmus+.

Przygotowano dla nas spotkanie z władzami miasta Nowego Sącza i spacer uliczkami miasta. W godzinach popołudniowych uczestniczyliśmy w zwiedzaniu Firmy WIŚNIOWSKI Sp. z o. o. S.K.A. oraz warsztatach poświęconych aktywności obywatelskiej i wolontariatowi.


W czwartek 22 września uczestnicy Projektu „No Frontiers in Education” przenieśli się do Nowego Sącza, gdzie w roli gospodarza występuje Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Jana Długosza. Uczniowie ZSP im. Jana Pawła II w Krynicy-Zdroju zwiedzili w tym dniu Fabrykę Okien FAKRO w Nowym Sączu i Miasteczko Galicyjskie, gdzie przygotowano dla nich wykład poświęcony mniejszościom narodowym Nowego Sącza oraz zwiedzanie obiektu wraz z przewodnikiem.



Drugi dzień pobytu uczestników Projektu Erasmus+ w ZSP im. Jana Pawła II w Krynicy-Zdroju poświęcono Łemkom, zwiedzaniu Muszyny i okolic, a przede wszystkim Spółdzielni Pracy „Muszynianka”, funkcjonującej na rynku nieprzerwanie od przeszło 60 lat. Firma kilkakrotnie zmieniała nazwy i profile działalności, by dziś stać się symbolem produktu wysokiej jakości, który z powodzeniem konkuruje z wodami innych marek.

Dzięki uprzejmości Zarządu Firmy nasi goście z Norwegii, Rumunii i Nowego Sącza wraz z opiekunami obejrzeli nowoczesną linię produkcyjną, zostali zapoznani z tajnikami procesu wytwarzania wody mineralnej oraz historią uzdrowiska. Wszystkich obdarowano upominkami i zaproszono do degustacji  wody mineralnej w Pijalni „Antoni” w Muszynie. Dziękujemy Zarządowi Spółdzielni Pracy „Muszynianka” za wszelką pomoc i życzliwość z jaką spotkaliśmy się podczas organizacji i realizacji zadań projektowych.

Pobyt w Muszynie to również zwiedzanie ogrodów sensorycznych podzielonych na strefy: zdrowia, zapachową, wzrokową, słuchową, dotykową i smakową. To zabawy z wykorzystaniem urządzeń do ćwiczeń na świeżym powietrzu, wzajemna integracja, okazja do robienia zdjęć i podziwiania panoramy miasteczka i Beskidu Sądeckiego ze specjalnej 11,5 metrowej platformy widokowej.

W pamięci uczestników wyjazdu na długo pozostanie cerkiew parafialna greckokatolicka św. Jakuba Młodszego w Powroźniku, najstarsza w polskich Karpatach, wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego UNESCO w 2013 roku. Dzięki uprzejmości pana Władysława Augustyńskiego – przewodnika miejskiego i górskiego uczestnicy projektu poznali historię Muszyny, Tylicza i Krynicy-Zdroju. Dziękujemy.

Miłym akcentem kończącym tak wypełniony atrakcjami dzień okazała się uroczysta kolacja, w trakcie której pani dyrektor Janina Złotnicka wręczyła szkołom z Norwegii i Rumunii certyfikaty uczestnictwa w projekcie. Nasi rumuńscy przyjaciele przygotowali pokaz tańca regionalnego, strojów i zabaw regionalnych, wciągając wszystkich do wspólnej zabawy.

 

 


 

W środę 21 września przed południem uczestnicy projektu poznawali Krynicę-Zdrój i kulturę Łemków, uczestnicząc w grze miejskiej „W świecie Nikifora i krynickich Łemków”, przygotowanej przez panią Barbarę Bałuc. Gra miejska jest nowoczesną formą edukacji, która wspaniale łączy ze sobą funkcje rozrywkowe, dydaktyczne i integracyjne.

Prezentacja multimedialna  zaprezentowana w Muzeum Nikifora wprowadziła młodzież i ich opiekunów w tematykę łemkowską, a następnie gracze ruszyli w teren. Odwiedzili miejsca związane z Nikiforem, Łemkami, serami pana Romana Kluski i wodami mineralnymi uzdrowiska. Poznali historię łemkowskiego artysty, kulturę i religię Łemków.

Celem międzynarodowych polsko-norwesko-rumuńskich drużyn było sprawdzenie, na ile kultura łemkowska jest obecna w Krynicy-Zdroju. Dotarcie do konkretnych miejsc nie było takie łatwe. Wcześniej uczniowie i nauczyciele musieli rozwiązać zaszyfrowane alfabetem Morse’a, rebusami, rozsypankami czy też w j. łemkowskim instrukcje. Liczył się też czas przejścia.

Różnorodne zadania (m. in. selfie z Nikiforem opublikowane na Instagramie, poznanie biografii malarza i pamiątek po nim, opis ikon, degustacja wód mineralnych i serów) sprawiły, że edukacyjny spacer po uzdrowisku był pełen emocji o humoru. Gra zakończyła się ciekawym spotkaniem z łemkowskim artystą, panem Piotrem Trochanowskim, w cerkwi prawosławnej w Krynicy-Zdroju i ogłoszeniem wyników gry.

 


 

Już od wczoraj ZSP im. Jana Pawła II w Krynicy-Zdroju gości uczestników drugiej wizyty studyjnej Projektu  „No Frontiers in Education”. W projekcie Erasmus+ uczestniczą: Liceul Teoretic Solomon Halita, Sîngeorz-Bâi z Rumunii, Narvik Videregående Skole z Norwegii oraz Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Jana Długosza w Nowym Sączu.

Celem projektu jest zapoznanie się z historią rozwoju demokracji w Norwegii, Polsce i Rumunii, rozwijanie kompetencji przedsiębiorczości, umiejętności pracy w zespole wielonarodowym i  wielokulturowym oraz rozbudzanie w uczniach kreatywności i umiejętności samodzielnego podejmowania wyzwań stawianych przez współczesny rynek pracy.

Projekt rozpoczął się pierwszego września ubiegłego roku, potrwa dwa lata, a zakończy w sierpniu 2017 roku. W marcu tego roku  gospodarzem pierwszego spotkania była szkoła z Narviku.  Teraz kolej na Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Jana Pawła II w Krynicy-Zdroju i Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Jana Długosza w Nowym Sączu.

Spotkanie w Krynicy-Zdroju zainaugurowało powitanie gości przez Panią dyrektor Janinę Złotnicką, spacer po szkole i uroczysty apel, który zgromadził całą społeczność ZSP. Poszczególne delegacje przedstawiły się, a prowadzący zapoznali wszystkich z programem wizyty.

Na popołudnie  20 września zaplanowano również prezentacje poświęcone historii przedsiębiorczości w Polsce po drugiej wojnie światowej, Spółdzielni Pracy „Muszyniance” i panu Romanowi Klusce.  Po części wykładowej młodzież uczestnicząca w projekcie wzięła udział w zajęciach warsztatowych przygotowanych i prowadzonych przez nauczycieli przedmiotów ekonomicznych i języka angielskiego oraz uczniów ZSP w Krynicy-Zdroju.

Ranek 21 września  upływa pod znakiem gry miejskiej śladami Łemków w Krynicy-Zdroju. Po południu wszyscy pojadą do Muszyny, gdzie odwiedzą „ Muszyniankę”, po czym z udziałem przewodnika udadzą się na zwiedzanie Muszyny i okolic.

W czwartek i piątek projekt przenosi się do Nowego Sącza i Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Jana Długosza.  Na sobotę przewidziano wizytę i warsztaty w Muzeum Auschwitz, a w niedzielę wszyscy cieszą się atmosferą Krakowa. Poniedziałek to dzień zakończenia wizyty studyjnej.

 

O przebiegu wizyty będziemy na bieżąco informować na stronie szkoły.

 

 

 

 

 

Erasmus+ Project Meeting – Poland, Krynica-Zdrój

No Frontiers in Education”

Meeting of teachers and students from Romania and Norway

at Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych in Krynica Zdrój, Poland.

19 – 22 September 2016

 

1

 

Poniedziałek (19th September)

16:00 – Group arrivals Norway from Krakow Airport Romania from the boarder

18:00 – Dinner (Pizzeria Wegierska Korona) Relaxing after a long journey


Wtorek (20th September)

8:00 – Breakfast at the hotel

8:45 – Walking to school

9:15 -Arrival at school

  • A tour around school

  • Coffee break2

11:00 – A school assembly

12:30 – Lunch at school

13:30 – Entrepreneurship afternoon

  • Presentations: “A short history of the entrepreneurship in post war Poland”’Successful businesses:Muszynianka – a successful post-communist cooperative”R.Kluska – from rugs to riches”

15:00 – Coffee break

15:15 – Workshops – case studies:Registering your company on line”, “Learn your Business Promotion Strategies”

  • Managing the project – teachers’ meeting

  • A summary of the day

16:30 – A summary of the day

18:30 – dinner “Restauracja Lemkowska”

20:00 – Cultural event / games / learning Polish


Środa (21st September)

Democracy Morning3

8:00 – Breakfast

9:00 – Arrival at the Nikifor Museum.

Lemks – presentations, a short history of this minority group

A tour around the museum

An Urban Game in International Groups

Finding the Lemkos’ trails

Walking around Krynica-Zdrój4

Visiting mineral water pump rooms

Mineral water tasting,

Sheep cheese tasting

Visiting the museum of icons

A meeting with the Lemko’s poet

Summary of the game

13:30 – Lunch in Muszyna

15:00 – Visiting the mineral water factory in Muszyna Zdrój

Visiting the Sensory Garden

Visiting the Orthodox church in Powroznik

A short  bus tour around the area

19:00 – An official goodbye dinner and dancing at a Regional Tavern

Receiving certificates

21:00 – Returning to the hotel


Czwartek (22nd September)5

6:45 – Breakfast / hotel

7:30 – Moving to Nowy Sacz by bus

8:30 – 9:15 – Checking-in at the hotel

10:00 – 13:15 Entrepreneurship morning

-FAKRO – innovative family business- visiting the roof company

-lunch

14:00 16:00 Democracy Afternoon6

-Nowy Sącz – a town of many cultures and nationalities

-Presentation, workshops, sightseeig tour of the Galician Town Museum

 16:00 17:00 Dinner at The Tavern

17:00 19:00 Cultural activities


 Piątek (23rd September)7

7:30 – Breakfast

8:30-9:30 – Presentation of the school in Nowy Sącz

10:00-10:45 – Meeting with the local authorities at the Town Hall

11:00-12:00 – Nowy Sącz – Victims of II World War, learning the history of Nowy Sącz Jews, sightseeing tour of the former Jewish district, Jewish cemetery

Entrepreneurship afternoon

12:30-13:00 – Lunch at Wiśniowski factory11

13:00-15:00 – Wiśniowski Company- example of successful business – visiting the factory of world leader in gate production

16:00-16:45 – Sursum Corda Foundation (NGO) – an example of an active participation in social life – a short presentation by the volunteers, discussion

17:00-18:00- Certificate Ceremony

A farewell dinner

Evening Activities


Sobota(24thSeptember)

5:45 – Trip to Auschwitz8

9:00 – General guided tour of Auschwitz-Birkenau museums

13:00 – Lunch

14:00 – 15:30 – Workshops in Auschwitz museum (Function and Meaning of Art in KL Auschwitz, The Story of a Single Transport )

15:45 – Moving to Kraków, Check-in at the hotel

18:00 – Dinner in Krakow


Niedziela (25thSeptember)

8:00 – Breakfast at the hotel9

9:00 -Tour around the town

-Visiting the Old Jewish District

13:00 – Lunch break

14:00 – Visiting Nowa Huta as the example of Socialist Realism http://guide-krakow.com/nowa-huta/

17: 00 – Dinner

18: 30 – Cultural evening activities


Poniedzialek (26th September)

26th Monday morning – groups leaving.

10

 


 

1. Od 01-09-2015 do 01.09.2017 realizujemy projekt „No Frontiers in education!” ze szkołami z następujących krajów: Rumunia, Norwegia oraz Zespół Szkół Ogólnokształcacych z Nowego Sącza.2. Od 01-09-2016 do 01.09.2018 realizujemy projekt „Think Different, Do Together” ze szkołami z następujących krajów:: Francja, Portugalia, Włochy oraz Grecja.
Nasza Droga na Północ – Norwegia

 

Zobacz film

film nr 2

 

W dniach 8–14 marca 2016 miała miejsce pierwsza wizyta partnerska projektu „No Frontiers in Education”. Uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych  im. Jana Pawła II z Krynicy-Zdrój wraz z  opiekunami gościli w nowoczesnej szkole średniej Narvik Videregående Skole, położonej 240 km za kołem polarnym na Morzu Norweskim. W projekcie Erasmus+ uczestniczą również dwie inne szkoły: Liceul Teoretic Solomon Halita, Sîngeorz-Bâi z Rumunii oraz Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Jana Długosza w Nowym Sączu. Celem projektu jest zapoznanie się z historią rozwoju demokracji w Norwegii, Polsce i Rumunii, rozwijanie kompetencji przedsiębiorczości, umiejętności pracy w zespole wielonarodowym i  wielokulturowym oraz rozbudzanie w uczniach kreatywności i umiejętności samodzielnego podejmowania wyzwań stawianych przez współczesny rynek pracy. Pierwszego dnia wizyty uczestnicy spotkania zapoznali się z systemem kształcenia i nowoczesną infrastrukturą szkoły goszczącej. Uczniowie przygotowali liczne prezentacje dotyczące regionów i  szkół, z których pochodzą. W dniu poświęconym przedsiębiorczości, odwiedzili Uniwersytet Nowoczesnych Technologii w  Narwiku i wysłuchali wykładu na temat podstawowych zasad zakładania firm w Norwegii. Następnie odbyły się warsztaty przedsiębiorczości. Zadaniem międzynarodowych zespołów było wymyślenie produktu, który chcieliby wprowadzić na rynek. Zwieńczeniem tego dnia było spotkanie z  przedstawicielką nowoczesnego przedsiębiorstwa EYELIFE, którego technologia oparta jest na innowacyjnych badaniach laserowych, mogących zrewolucjonizować świat medyczny z zakresu pierwszej pomocy. Wszyscy uczniowie byli zauroczeni inspirującym przekazem, pasją i entuzjazmem prowadzącej spotkanie. Kolejny dzień przeznaczono na zapoznanie się z historią demokracji w Norwegii. Oprócz prezentacji, odbyły się warsztaty z odgrywaniem ról. Młodzież została podzielona na cztery podgrupy symbolizujące społeczeństwo: rząd, obywateli, media oraz organizacje pozarządowe. W drodze negocjacji należało wspólnie wypracować postanowienia, które zadowoliłyby wszystkich. Burzliwa dyskusja i mediacje rozbudziły w młodych ludziach zainteresowanie i zrozumienie postawy aktywnego obywatela, uczestniczącego w losach całej społeczności danego kraju. W bardzo interesujący sposób zaprezentowano nam Narwik. Nowoczesna aplikacja na telefon „Action Bound” pomogła uczniom zapoznać się z głównymi punktami w mieście i poznać elementy kultury Wikingów. Kolejny dzień przeznaczono na zwiedzanie muzeum poświęconego bitwie o Narwik z czasów drugiej wojny światowej i muzeum regionalnego. Wzruszającym elementem wizyty było złożenie symbolicznych kwiatów i zapalenie zniczy przy pomniku żołnierzy poległych w bitwie o  Narwik w 1940 roku. Spotkanie w  Norwegii było sprawdzianem  umiejętności  praktycznego porozumiewania się w języku angielskim. Uczniowie wykazali się wysokimi kompetencjami językowymi. Przygotowanie i realizacja zadań wymagała od nich twórczej postawy, umiejętności weryfikowania wiadomości, poszukiwania treści w różnych formach pracy w małych i większych zespołach. Zaszczepienie wśród młodzieży bakcyla przedsiębiorczości i kreatywności pozwoli jej przyszłości stać się bardziej otwartym i  mobilnym pokoleniem. Współpraca z rówieśnikami z innych krajów to okazja do tego, by spojrzeć na rzeczywistość z innej perspektywy, nauczyć się szacunku, docenić inność, ale i być dumnym z  osiągnięć kraju, z którego się pochodzi.

 

PROGRAM ERASMUS+
AKCJA KA2REGULAMIN UDZIAŁU UCZNIÓW W PROJEKCIE
„No Frontiers in Education – Democracy and Social Innovations”“Edukacja bez Granic – Demokracja i Innowacje Społeczne”W roku szkolnym  2015/2016  –  2016/2017 Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Jana Pawła II w Krynicy-Zdroju przystąpił do projektu „Edukacja bez Granic – Demokracja i Innowacje Społeczne.”. Naszymi partnerami są: Liceul Teoretic Solomon Halita, Sîngeorz-Bâi z Rumunii, Narvik Videregående Skole z Norwegii oraz Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Jana Długosza w Nowym Sączu.Celem projektu realizowanego w ramach Programu Erasmus+ Strategiczne Partnerstwa Akcja 2 jest tworzenie i rozwijanie wśród młodzieży kluczowych kompetencji charakterystycznych dla XXI-ego wieku, koncentrujących się na kształtowaniu umiejętności interpersonalnych, międzykulturowych, społecznych, obywatelskich i kompetencji przedsiębiorczości. To również okazja do zapoznania się z kształtowaniem się demokracji w Europie, komunikacji w językach obcych, ekspresji kulturowej i wielokulturowości.Ten projekt jest innowacyjny, ponieważ wiele działań może być realizowane przy wsparciu instytucji oraz uczniowie są twórcami własnych teorii przez analizę przypadków. Projekt obejmuje różnych  uczestników, takich jak władze  lokalne, muzea, Czerwony Krzyż, miejscowych ludzie sukcesu, przedsiębiorców i ich działania które pomogą uczniom stać się bardziej świadomymi i aktywnymi obywatelami. Chcemy zaangażować społeczność lokalną, ponieważ chcemy zapewnić przykłady dobrych praktyk z innych krajów po to aby zmieniać mentalność ludzi i otwierać ich na nowe przykłady przedsiębiorczości.Projekt stanowi wielką szansę dla szkoły, wymaga zaangażowania uczniów i nauczycieli w promowaniu autentycznych wartości kulturowych i demokratycznych oraz aktywnego udziału w życiu społecznym i zglobalizowanym społeczeństwie Zobacz film 1 Zobacz film 2OGÓLNE ZASADY Projekt zakłada dwie mobilności zagraniczne uczniów do Norwegi i Rumuni. Łączna liczba uczestników  wyjazdów to  20 uczniów i 4 nauczycieli.

  • Udział ucznia w projekcie polega na uczestnictwie w działaniach związanych z realizacją celów projektu.
  • O liczbie uczniów biorących udział w projekcie decydują: specyfika podejmowanych działań oraz kompetencje uczniów niezbędne do wykonywania zadań.
  • Udział uczniów w projekcie jest dobrowolny.
  • Decyzję w sprawie udziału ucznia w projekcie podejmuje komisja rekrutacyjna w składzie: dyrekcja szkoły, szkolny koordynator projektu po zasięgnięciu opinii innych nauczycieli, oraz nauczyciele bezpośrednio zaangażowani w działania projektu.
  • Uczeń przystępujący do realizacji projektu powinien dostarczyć koordynatorowi zgodę rodziców na udział w projekcie i przetwarzanie danych osobowych dziecka
  • Pracę w ramach projektu uczniowie wykonują głównie w czasie wolnym od zajęć szkolnych. Niektóre zadania projektowe mogą być realizowane na zajęciach lekcyjnych. W tym przypadku w działania projektowe zaangażowani są wszyscy uczniowie biorący udział w zajęciach, a zgoda rodziców nie jest wymagana.
  • Uczniowie wykonują zadania związane z projektem pracując grupowo lub indywidualnie, zazwyczaj pod nadzorem nauczyciela, a w wyjątkowych sytuacjach samodzielnie.

WYJAZDY ZAGRANICZNE  – INFORMACJE OGÓLNE

  • W ramach realizacji projektu „No Frontiers in education” przewiduje się wyjazdy do dwóch szkół partnerskich (Norwegi i Rumuni).
  • Ze względu na niewielką liczbę uczniów, którzy mogą uczestniczyć w wyjazdach, traktowane są one jako wyraz uznania dla uczniów wyróżniających się zaangażowaniem w realizację projektu. Pierwszeństwo w wyjeździe mają uczniowie szczególnie zaangażowani w działania tematycznie związane z działaniami planowanymi na wyjeździe.
  • Wyjazdy są opłacone z grantu otrzymanego przez szkołę (zakup biletów lotniczych, wyżywienie, ubezpieczenie, udział w zajęciach tematycznych).
  • Kierownikiem wyjazdu jest koordynator projektu, a opiekę nad młodzieżą sprawują nauczyciele uczestniczący w realizacji projektu, na ogół odpowiedzialni za zadania tematycznie związane z działaniami planowanymi na wyjeździe.

REKRUTACJA UCZNIÓW NA WYJAZDY ZAGRANICZNE

  • Przy kwalifikacji na wyjazdy uwzględniane będą następujące kryteria:
  • stopień znajomości języka angielskiego
  • umiejętności interpersonalne
  • udział w innych projektach
  • zaangażowanie w realizację zadań projektowych
  • ogólne zaangażowanie w pracach na rzecz szkoły
  • nienaganne zachowanie
  • liczba, jakość i tematyka wykonywanych w trakcie projektu zadań
  • terminowość realizacji zadań projektowych

(skala punktów za każde zadanie 1-5)

  • Przed każdym wyjazdem w szkole powoływany jest zespół rekrutacyjny, który dokonuje rekrutacji uczniów biorących udział w wyjeździe. Zespół liczy co najmniej 3 osoby i składa się z przedstawiciela dyrekcji, koordynatora oraz nauczycieli uczestniczących w realizacji działań projektowych tematycznie związanych z działaniami planowanymi na wyjeździe. W razie kontrowersji, do zespołu powoływani są również wychowawcy i nauczyciele języka angielskiego uczniów przewidzianych do wyjazdu.
  • W przypadku, gdy liczba chętnych przekroczy ilość uczniów, którzy mogą wziąć udział  w wyjeździe, utworzona zostanie grupa rezerwowa.
  • Niemożność wyłonienia uczestników wyjazdu według określonych powyżej kryteriów spowoduje konieczność przeprowadzenia losowania.
  • W przypadku rezygnacji ucznia zakwalifikowanego do wyjazdu, do udziału w wyjeździe zostanie zaproszony uczeń z listy rezerwowej.
  • Jeżeli uczeń zakwalifikowany na wyjazd do szkoły partnerskiej zrezygnuje z tego wyjazdu, rodzic/opiekun prawny ucznia zobowiązuje się do poniesienia kosztów wynikających z tej rezygnacji (zmiana nazwiska na bilecie lotniczym, odwołanie rezerwacji, zakup nowego ubezpieczenia itp.).

ZASADY UCZESTNICTWA W WYJAZDACH

  • Uczeń może wziąć udział w wyjeździe wyłącznie za pisemną zgodą rodziców/opiekunów prawnych.
  • Uczeń w terminie określonym każdorazowo przez koordynatora zobowiązany jest dostarczyć komplet dokumentów (zgoda rodziców, zgoda na udzielenie pomocy medycznej, karta informacyjna itp.) oraz pisemnego potwierdzenia zapoznania się  z regulaminem wyjazdu.
  • Rodzice i uczeń zobowiązani są do udziału w zebraniu informacyjnym.
  • Każdy uczestnik wyjazdu musi być do niego odpowiednio przygotowany (odpowiedni ubiór, obuwie, dokumenty itp.)
  • Każdy uczestnik zobowiązany jest bezwzględnie przestrzegać poleceń opiekunów.
  • Każdego uczestnika wyjazdu obowiązuje bezwzględny zakaz:
    samodzielnego bez zgody opiekuna wyjazdu – oddalania się od grupy.
    spożywania alkoholu i substancji psychoaktywnych w jakiejkolwiek postaci
    palenia papierosów.
  • Uczestnicy wyjazdów mają bezwzględny nakaz przestrzegania ciszy nocnej obowiązującej w danym obiekcie i przebywania w tym czasie w miejscu wyznaczonym na nocleg.
  • Wszystkich uczestników wyjazdu obowiązuje ustalony program i rozkład czasowy dnia.
  • Wszystkich uczestników wyjazdu obowiązuje przestrzeganie przepisów BHP, przeciwpożarowych i kodeksu ruchu drogowego.
  • Każdy uczestnik wyjazdu zobowiązany jest zachowywać się kulturalnie, dbać o dobre imię szkoły i kraju oraz nie naruszać godności partnerów reprezentujących inną kulturę, religię czy przekonania.
  • W przypadku złamania postanowień niniejszego Regulaminu nastąpi wykluczenia ucznia   z dalszego udziału w wyjeździe (uczeń pełnoletni wraca z wyjazdu na swój własny koszt, uczeń niepełnoletni jest odbierany przez rodziców/opiekunów prawnych na ich koszt) oraz w Projekcie, obniżenie oceny z zachowania oraz zastosowanie kar przewidzianych     w Statucie Szkoły.
  • W przypadku wyrządzenia szkody przez uczestnika wyjazdu odpowiedzialność finansową ponoszą rodzice.
  • Postanowienia Regulaminu dotyczące zachowania uczestników obowiązują od momentu zbiórki przed wyjazdem do momentu zakończenia wyjazdu przez koordynatora.
  • Za zapewnienie bezpieczeństwa ucznia w drodze pomiędzy miejscem rozpoczęcia i zakończenia wyjazdu a domem odpowiadają rodzice.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  • Koordynator zastrzega sobie prawo zmiany postanowień niniejszego Regulaminu w przypadku zaistnienia nieprzewidzianych okoliczności niezależnych od niego.
  • W przypadkach spornych decyzję podejmie komisja złożona z przedstawiciela Dyrekcji szkoły, koordynatora i co najmniej jednego nauczyciela realizującego projekt. Odwołanie należy zgłosić do koordynatora projektu w momencie wystąpienia sporu lub najpóźniej  na tydzień po ogłoszeniu spornej decyzji na tablicy ogłoszeń w Kąciku Erasmusa+.
  • Aktualna treść Regulaminu jest dostępna u koordynatora Projektu, na tablicy ogłoszeń w Kąciku Erasmusa+ oraz na stronie internetowej szkoły .

Zgoda rodziców W roku szkolnym  2015/2016 Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Jana Pawła II w Krynicy-Zdroju przystąpił do projektu „Demokracja i Innowacje Społeczne. Edukacja bez Granic”. Naszymi partnerami są: Liceul Teoretic Solomon Halita, Sîngeorz-Bâi z Rumunii, Narvik videregående skole z Norwegii oraz Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Jana Długosza w Nowym Sączu.Celem projektu realizowanego w ramach Programu Erasmus+ Strategiczne Partnerstwa Akcja 2 jest tworzenie i rozwijanie wśród młodzieży kluczowych kompetencji charakterystycznych dla XXI-ego wieku, koncentrujących się na kształtowaniu umiejętności interpersonalnych, międzykulturowych, społecznych, obywatelskich i kompetencji przedsiębiorczości. To również okazja do zapoznania się z kształtowaniem się demokracji w Europie, komunikacji w językach obcych, ekspresji kulturowej i wielokulturowości.Projekt stanowi wielką szansę dla szkoły, wymaga zaangażowania uczniów i nauczycieli w promowaniu autentycznych wartości kulturowych i demokratycznych oraz aktywnego udziału w życiu społecznym i zglobalizowanym społeczeństwie.W dniach 2-6 listopada 2015 roku delegacja naszej szkoły wzięła udział w spotkaniu partnerów z Rumunii, Norwegii i Polski. Spotkanie stało się okazją do prezentacji poszczególnych szkół, miast i regionów zaangażowanych w realizację projektu. Podczas spotkania w Sîngeorz-Bâi przeprowadzono warsztaty dotyczące realizacji projektu, dyskusję na temat planowanych działań oraz zorganizowano konferencję otwierającą projekt. Wydarzenie stało się również okazją do zapoznania do się z dziedzictwem kulturowym Rumunii i okolic Sîngeorz-Bâi.

    Nazwa projektu:„Śladami Smaków”Opis projektu:Tematem przewodnim projektu jest odnajdywanie unikalnych smaków potraw i dań z danego regionu kraju. Przepisy i sposoby wykonywania tych dań uczniowie zaprezentują poprzez nagranie krótkich filmików, przedstawienie sposobu ich wykonanie i podanie przepisu.W ramach tego projektu uczniowie mają również za zadanie tworzyć mini prezentacje, ulotki, przewodniki i poradniki z miejsca i części kraju w której mieszkają. Wszystko stworzone materiały, filmy, zdjęcia i mapy umieszczane są na platformie TwinSpace programu Erazmus +.Dodatkowo współpraca miedzy szkołami odbywa się za pomocą czatów Internetowych gdzie uczniowie mogą dzielić się aspektami swojej kultury z innymi Europejskimi uczniami.

  • Przedmioty: Krzyżowanie Zajęć – Europejskie Studia, Języki obce, Geografia, Historia, Gastronomia, Informatyka.
  • Język: Angielski
  • Wiek uczniów: 15-18
  • Narzędzia do użycia: Czat, E-mail, Forum, Inne oprogramowania (Power Point, video, pictures and drawings), Pamiętnik Projektu, strona internetowa Twinspace, wideo konferencje, publikowanie w Internecie

 

  • Cele:

Udział w projekcie daje szansę do dzielenia się i współpracowania z uczniami z innych Europejskich kultur.Pomaga odkryć części naszej kultury i innych Europejskich kultur –  promuje  samo-odkrywanie, samokształcenie, chęć współpracy w zespole  i umiejętności dzielenia się wiedza. Czym jest Program eTwinning?1 eTwinning to łączenie i współpraca szkół w Europie za pośrednictwem mediów elektronicznych.Jest to edukacyjny program Unii Europejskiej, który promuje wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w szkołach europejskich. Uczniowie i nauczyciele wykorzystują Internet we współpracy ponad granicami. Współdziałają, wymieniają się informacjami i materiałami do nauki. eTwinning – motywuje do nauki i otwarcia na Europę.Trzy najważniejsze cechy projektów eTwinning: 

  • Wykorzystywanie komputera, Internetu, oprogramowania, aparatu cyfrowego, kamery czyli narzędzi akceptowanych przez uczniów i wzbudzających ich entuzjazm;

 

  • Języki obce są konieczne do bezpośredniej komunikacji ze szkołą partnerską, a natychmiastowe korzystanie z wiadomości ‘lekcyjnych’ wywołuje radość uczniów i zwiększa ich motywację do nauki;

 

  • Temat projektu jest związany z podstawą programową kilku dowolnych przedmiotów nauczanych w szkole, a nauka realizowana atrakcyjną metodą projektu edukacyjnego.

Partnerzy projektu:Trails In Tastes 

 

 

 

Zdjęcia:Students from ItalyStudents from GreeceUczestnicy projektu kl2Te

 

Erasmus+ Rumunia

W dniach 27 marca do 2 kwietnia tego roku młodzież z naszej szkoły wyruszyła w podróż do Rumunii w ramach międzynarodowego projektu Erasmus+. Przez pięć dni byliśmy goszczeni przez naszych partnerów w Sîngeorz-Bai. Mieliśmy okazję zwiedzić samo miasteczko, a także jego bliższe i dalsze okolice. Udało Nam się poznać zmagania naszych przyjaciół na drodze demokratycznego rozwoju.  Zawarliśmy wiele nowych znajomości i zgromadziliśmy masę wspomnień. Oto krótki opis Naszej wizyty.

 

Wtorek

Po ciężkiej kilkunastogodzinnej podróży z Polski do Rumunii, nasza grupa wraz z uczniami z I LO im. Jana Długosza z Nowego Sącza zakwaterowała się w Ekumenicznym Centrum Młodzieżowym w Sîngeorz-Bai. Następnego dnia rano udaliśmy się do szkoły. Wszystkich gości uroczyście przywitał Burmistrz wraz z tutejszymi uczniami i nauczycielami w sali gimnastycznej. Przedstawili nam układy taneczne w czym jeden prezentował stroje regionalne. Po tym wszystkim zostaliśmy podzieleni na grupy i zwiedzaliśmy budynki szkolne. Zaskoczyło nas to, jak bardzo różnią się warunki panujące tutaj a u nas w Polsce. Uczniowie tutejszej szkoły przedstawili prezentacje na temat historii kraju oraz wyjątkowe miejsca które można to zobaczyć.

Po obiedzie wyszliśmy na spacer gdzie udało nam się zobaczyć Hotel Hebe (uzdrowisko to stoi nieużywane od wielu lat, choć mogłoby pomieścić 900 gości). Powodem tego jest brak kontaktu z właścicielem nieruchomości. Takich przypadków jest tutaj o wiele więcej oraz napić się z trzech miejscowych Pijalni wód mineralnych. Gdy wróciliśmy do Centrum Młodzieżowego odbyły się tam warsztaty przedsiębiorczości. Metodą SWOT uczniowie w grupach opracowywali jak pomóc w rozwojowi uzdrowiska. Uczniowie oglądający daną prezentacje mogli wcielić się w role jury i przyznawać punkty od 1-10.

Arkadiusz Gruca, Albert Maślanka, Oktawian Sawicki

Środa

W drugim dniu przedsiębiorczości odwiedziliśmy fabrykę drewna FRASINUL założoną w 2010 roku w Ilva-Mica. Fabryka ta działa w specyficzny sposób poddając obróbce tylko​ drewno jaworowe. Przedsiębiorstwo zatrudnia ok. 150 pracowników i naszym zdaniem słabo stosuje się do zasad BHP. FRASINUL obecnie współpracuje z Chinami eksportując swoje wyroby w różne rejony tego kraju.

Następnie w celu porównania funkcjonowania dwóch przedsiębiorstw udaliśmy się do Lunca Ilvei odwiedzić MIS GRUP, która zatrudnia ok. 800 pracowników. Fabryka jest wysoce zmechanizowana i wykorzystuje wszystkie wytworzone odpadki.

Po powrocie z fabryk rozpoczęły się warsztaty w szkole w Sîngeorz-Bai, gdzie Nasi przyjaciele z Rumunii przedstawili Nam swoje małe przedsiębiorstwa i ich osiągnięcia. Potem podzieliliśmy się na grupy, w których tworzyliśmy biznesplan własnej firmy.

Po skończonych zajęciach odwiedziliśmy Muzeum Sztuki Współczesnej, w którym dzieła powstały z przedmiotów codziennego użytku i dotyczyły różnorodnych tematyk.

Dzień zakończyliśmy nauką tradycyjnego tańca ludowego Rumunii, który ku naszemu zdumieniu okazał się bardzo żwawy i skoczny, ale niektóre jego elementy były zbyt skomplikowane. Uczniowie naszej szkoły świetnie się bawili ucząc się innej kultury. W zamian postanowiliśmy nauczyć ich kilku popularnych, ale prostych kroków do melodii takich jak np. ,,Kaczuchy” lub ,,Taniec Belgijski”. Rozstaliśmy się w miłej atmosferze z nadzieją, że uda nam się powtórzyć takie spotkanie.

Ewelina Biel, Marta Franczyk, Katarzyna Grybel

 

Czwartek

Trzeciego dnia wybraliśmy się do Singhetu Marmatiei zwiedzić muzeum Ofiar Reżimu Socjalistycznej Rumunii. Było to autentyczne więzienie gdzie przetrzymywany był Iliu Maniu, który był bardzo ważna postacią przyczyniającą się do znacznych zmian polityki w Rumunii. Udało nam się poczuć i zobaczyć na własne oczy w jakich warunkach byli przetrzymywani więźniowie. Wszyscy na czas odwiedzania cel oraz wybiegu dla zatrzymanych pogrążyliśmy się w totalnej ciszy z całkowitym szacunkiem dla zamordowanych. Zdarzały się momenty gdzie mogła pojawić się łza w oku.

Następnie wybraliśmy się do restauracji nieopodal danego więzienia. Na nowo odbudowani i pełni energii po zjedzeniu obiadu otrzymaliśmy 30 minut na kupno różnorakich pamiątek bądź spędzenie wolnego czasu z nowo poznanymi uczniami uczestniczącymi w projekcie.

Po upływie wolnego czasu pojechaliśmy do miasteczka Sapanta, zobaczyć tak zwany „wesoły cmentarz”. Było to wyjątkowe miejsce ponieważ znajdowały się tam barwne nagrobki na których były widoczne obrazki przedstawiające historię osoby oraz krótki jej opis. Można było usłyszeć różne opinię na tego miejsca. Na niektórych zrobiło to wrażenie lecz znalazły się osoby które miały odmienne zdanie. Otrzymaliśmy czas by rozglądać się wokół tego miejsca oraz poznać dokładne okoliczności śmierci tych ludzi. Mieliśmy też okazję zobaczyć kościół który był bardzo bogato ozdobiony w różne obrazy czy kolorowe mozaiki. Ten widok tak zdobionej budowli na pewno zostanie nam na długo w pamięci

Arkadiusz Gruca, Albert Maślanka, Oktawian Sawicki

Piątek

Czwarty dzień minął nam pod hasłem demokracji. Po śniadaniu wyruszyliśmy do Bystrzcy z wizytą w instytucji demokratycznej jaką była siedziba władz powiatu. Spotkaliśmy się z lokalnymi władzami które opowiedziały Nam o swojej działalności oraz odpowiedziały na nurtujące nas pytania o reformie systemu edukacji w Rumunii.

Następnie udaliśmy się do „Silversmith Museum”, gdzie podziwialiśmy sztukę z przełomu XVIII i XIX wieku. Pozytywnie zaskoczyły nas znajdujące się tam niemieckie wydania dzieł polskich autorów m.in. Sienkiewicza i Słowackiego.

Na lunch udaliśmy się do fantastycznego hotelu „Castle Dracula”. Spędziliśmy miło wolny czas, kupiliśmy pamiątki oraz podziwialiśmy piękny krajobraz przełęczy Borgo. Wieczorem pożegnaliśmy naszych przyjaciół z Norwegii oraz obejrzeliśmy imponującą część artystyczną. Był to kolejny udany dzień naszego pobytu.

Magdalena Krawczyk, Oliwia Nawrot, Gabriela Węgrzyn

Sobota

Ostatniego dnia wycieczki wróciliśmy do Bystrzycy aby zwiedzić klimatyczne stare miasto. Udało nam sie wspiąć na starą kościelną wieże z której rozpościerał się przepiękny widok na całe miasto. Po sycącym obiedzie poszliśmy zakupić regionalne produkty i pamiątki dla naszych rodzin. Po powrocie do hotelu ostatni wieczór spędziliśmy żegnając sie z naszymi gospodarzami.

Marcin Kulig, Sławomir Magdziak, Mariusz Szymczyk

 

Międzynarodowy projekt Erasmus+

 „No Frontiers in Education”-pobyt w Rumunii  

 

W dniach 1 do 4 czerwca dyrektorzy i nauczyciele Zespołu Szkół Ponadgimnazalnych im. Jana Pawła II w Krynicy- Zdroju, I Liceum im. Jana Długosza z Nowego Sącza oraz przedstawiciele Urzędu  Miasta w Nowym Sączu gościli w  Rumunii w ramach międzynarodowego projektu Erasmus+  „No Frontiers in Education” .

Wyjazd miał charakter oficjalny i był podsumowaniem rezultatów projektu.

Pierwsze spotkanie z rumuńskimi partnerami odbyło się w piątek 2 czerwca w hotelu Hebe w mieście Sîngeorz-Bai. W trakcie konferencji koordynatorzy projektu przedstawili szczegółowe sprawozdanie z realizacji wszystkich inicjatyw związanych z projektem oraz zaprezentowali materialne efekty działań poszczególnych partnerów :Polski , Rumunii i Norwegii. Były to : książka z konspektami lekcyjnymi dotyczącymi demokracji , demokratycznych przemian ,  historii przedsiębiorczości , rozwoju ekonomicznego w krajach postkomunistycznych i aktywnego obywatelstwa , broszura informacyjna opisująca przebieg projektu , prezentująca poszczególne wyjazdy oraz płytka z prezentacjami multimedialnymi.

W drugim dniu pobytu delegacja polska miała możliwość zwiedzenia kopalni soli Salina Turda i miasta Cluj Napoca, a w nim instytucji związanych z demokracją .